CAW maakt sterker

Wie met een vraag zit, weet niet altijd waar de juiste hulp te vinden is. Soms is de stap naar hulp te groot of vrezen mensen om van het kastje naar de muur gestuurd te worden en telkens hun verhaal opnieuw te moeten doen.

CAW is er voor iedereen die met zorgen of moeilijkheden zit. We willen dat niemand uit de boot valt en dat hulp laagdrempelig beschikbaar is. Daarom zijn we op verschillende manieren bereikbaar. En willen we in de toekomst nog toegankelijker zijn op plekken waar mensen met hulpvragen zich bevinden.

Ken je iemand die met zichzelf in de knoop zit? Die problemen thuis heeft, die bang is om zijn woning te verliezen, die zich zorgen maakt over zijn relatie, administratie of zich vragen stelt rond ouderschap? Maak je je zorgen over iemand die betrokken was bij een schokkende gebeurtenis of geconfronteerd werd met intrafamiliaal geweld?

Die persoon kan in alle vertrouwen bij ons terecht. Onze hulpverleners luisteren naar het probleem en zoeken samen een oplossing of zorgen dat mensen ergens anders gepaste hulp krijgen. Onze hulp is gratis, vrijwillig en vertrouwelijk. We zijn op verschillende manieren bereikbaar.

1. Vertel dat de persoon bij CAW terechtkan

Die persoon kan in alle vertrouwen bij ons terecht. Onze hulpverleners luisteren naar het probleem en zoeken samen een oplossing of zorgen dat mensen ergens anders gepaste hulp krijgen. Onze hulpverlening is gratis, vrijwillig en vertrouwelijk.

2. We zijn op verschillende manieren bereikbaar

Bellen: 0800 13 500
Gratis, ook zonder belkrediet. Elke werkdag van 9 tot 17u.

Mailen: www.caw.be/mail
Stel je vraag via mail, dat kan ook anoniem. Een hulpverlener zal je vraag beantwoorden binnen drie werkdagen.

Chatten: www.caw.be/chat
Onze chatroom is open van maandag tot vrijdag van 13 tot 17u. De JAC chat voor jongeren van 13 tot 19u.

Langskomen
Kom (al dan niet op afspraak) langs bij een CAW in je buurt. Je kan alle info terugvinden op onze website.

3. Meld de persoon aan

Je kan als professional ook iemand aanmelden bij CAW. Je vult online het aanmeldingsformulier in en geeft de nodige achtergrondinformatie. We nemen contact op met je cliënt voor een eerste gesprek, telefonisch of fysiek gesprek. We laten je weten wanneer dat gelukt is. We vragen hiervoor steeds toestemming aan de cliënt.

Alle praktische info op een rijtje?

Lees ook:

Zorg dat niemand uit de boot valt

De laatste jaren zijn we met z’n allen digitaler gaan werken, ook in organisaties die focussen op dienstverlening. Denk bijvoorbeeld aan digitale dossiers of online een afspraak kunnen maken. Op zich kan je die evolutie positief noemen. Tegelijk baart deze evolutie ons zorgen. Want uit onderzoek weten we dat heel wat mensen digitaal kwetsbaar zijn.  Voor deze groep wordt de wereld steeds ontoegankelijker. Ze ervaren moeilijkheden om toegang te krijgen tot hulp- en dienstverlening, wat kan leiden tot onderbescherming en frustratie.  Mensen voelen zich op die manier niet (meer) gezien of gehoord.

Investeer in meer bereikbare, vlotte en toegankelijke hulp, met een focus op vroege interventie, zo dicht mogelijk bij mensen

  • Zorg ervoor dat iedereen fysiek terechtkan in de eigen eerstelijnszone voor hulpverlening van het CAW. Dit kan in CAW-huizen, via partners zoals lokale besturen, diensten maatschappelijk werk of op plekken waar dat nodig is.
  • Verruim de beschikbaarheid van de CAW-hulpverlening buiten de kantooruren: ook in de avonduren en in het weekend moet iedereen -ook zonder afspraak- een hulpverlener kunnen spreken via het gratis nummer 0800-13 500 en via de chat.
  • Investeer in extra toegankelijkheid van CAW in de digitale en virtuele wereld, zoals hulpverlening via games.
  • Versterk het outreachend werken naar mensen, in wijken en buurten, met bijzondere aandacht voor zeer kwetsbare situaties.

Wil je meer weten?

Contacteer ons

 

CAW doet meer dan je denkt

Maar CAW helpt natuurlijk met zoveel meer. Zo steunen we de mensen die het psychisch moeilijk hebben, die leven in een onveilige thuissituatie, die hun schulden niet kunnen betalen… In onze nieuwsbrief en op deze pagina lichten we elke maand toe hoe CAW deze mensen ondersteunt, aan de hand van concrete voorbeelden, cijfers, interviews, getuigenissen en opiniestukken.

Wil je onze updates niet missen? Schrijf je in op de thematische nieuwsbrief.

Over het CAW

Het Centrum Algemeen Welzijnswerk helpt mensen met al hun vragen en problemen die te maken hebben met welzijn. Een moeilijke relatie. Persoonlijke moeilijkheden. Financiële, administratieve, juridische of materiële problemen. Problemen in je gezin, familie of je ruimere sociale omgeving… We bieden ook hulp aan slachtoffers en daders van geweld, misbruik en betrokkenen van verkeersongevallen en misdrijven. JAC is het jongerenaanbod van CAW.

Lees verder