Getuigenis

Valérie Uytdenhouwen over preventief werken met jongeren rond budget en schulden

In 2023 behandelde CAW Limburg opvallend meer vragen over budget, rechtenverkenning en administratieve ondersteuning. Jong geleerd is oud gedaan. CAW-medewerker Valérie Uytdenhouwen past dit spreekwoord in praktijk toe. Als medewerker van BudgetInZicht Limburg legt zij oa contact jongeren om hen beter te leren omgaan met geld.

Valérie Uytdenhouwen - CAW Limburg

Kun je iets meer vertellen over BudgetInZicht Limburg?

Valérie: “BudgetInZicht Limburg is een samenwerkingsverband tussen OCMW’s, Verenigingen waar Armen het Woord nemen en CAW Limburg. In de provincie zetten we verschillende initiatieven op touw om te werken aan preventie van schulden. Voor jongeren in het secundair onderwijs hebben we een aanbod dat bestaat uit de Budget4life-beurs, de wakosta-site en een budgetspel. Hiermee proberen we hen financieel wijs te maken en handvaten te bieden om een gezonde relatie met geld op te bouwen.”

Wat moeten lezers zich bij de beurs en het spel voorstellen?

Valérie: De Budget4life-beurs is een rondreizende, interactieve tentoonstelling over budget en koopkracht die zich richt tot jongeren uit het vijfde, zesde en zevende jaar van het secundair onderwijs. Tijdens de beurs nemen we hen mee in de wereld van consumeren, budgetteren en schulden. Ik laat hen kennismaken met verplichte en optionele verzekeringen, wanneer een deurwaarder in beeld komt en hoe reclame werkt.

Voor jongeren in het secundair onderwijs hebben we een aanbod dat bestaat uit de Budget4life-beurs, de wakosta-site en een budgetspel.

“Tijdens de coronacrisis kon de beurs niet plaatsvinden en daarom ontwikkelden we een online variant. Die vind je terug op wakosta.be. Ik moedig iedereen aan om de site eens te bezoeken. Het is echt superboeiend om het wakosta-spel te spelen en te leren hoe je inkomsten en uitgaven in balans houdt. Naast een spel bestaat er ook een gratis wakosta-app die je helpt om je budget te beheren.”

“Het budgetspel tot slot is een echt spel dat jongeren laat nadenken over hun eigen beleving van geld, aankopen en schulden. Ze krijgen via dit spel een beter inzicht in wat er allemaal komt kijken bij op eigen benen staan.”

De Budget4life-beurs draait ondertussen al een hele tijd mee. Hoe houden jullie de inhoud actueel?

Valérie: “We proberen de inhoud van de beurs zoveel mogelijk af te stemmen op de blinde vlekken in de financiële kennis van jongeren en op hun leefwereld. Dat betekent dat zaken zoals sociale media en influencers tegenwoordig ook aan bod komen. Jongeren beseffen vaak niet hoe sociale media werken. Ze beschouwen het als een gratis product dat voor hen is gemaakt, maar dat klopt niet.”

Jongeren beseffen vaak niet hoe sociale media werken. Ze beschouwen het als een gratis product dat voor hen is gemaakt, maar dat klopt niet.

“Hun persoonlijke data zijn het product, en die data worden vervolgens verkocht aan adverteerden die via gepersonaliseerde berichtgeving hun koopgedrag beïnvloeden, vaak zelfs zonder dat zij dat zelf beseffen. De impact van influencers kader ik in dat luik. Ook zij proberen bijvoorbeeld via product placement om hun volgers aan te zetten tot kopen. Het is belangrijk dat jongeren weten hoe dit werkt. Op zo’n moment moeten ze hun digitale en financiële wijsheid combineren.”

Welke reacties krijg je van jongeren tijdens de beurs of het spel?

Valérie: “De beurs werkt met een aantal personages met een specifieke financiële situatie. Een van de personages is Febe, een vrouw die pas is afgestudeerd en in een winkel werkt. Als ik jongeren vraag om te raden hoeveel zij verdient, schatten zij dit bijna altijd te hoog in. Vaak hebben ze ook geen idee met welke vaste kosten Febe op maand- of jaarbasis geconfronteerd wordt.

Veel jongeren zijn buiten hun zakgeld niet bezig met budgetteren.

“Dat is op zich niet gek of zorgwekkend, veel jongeren zijn buiten hun zakgeld niet bezig met budgetteren. Hun ouders zijn bezig met de centen. Maar als ze op de drempel van volwassenheid staan, is het belangrijk om hen hierin op tijd mee te nemen. Doorheen de beurs en met alle andere initiatieven van BudgetInZicht Limburg proberen we het bewustzijn rond financiële thema’s te vergroten.”

Meer weten? Ontdek ook de andere initiatieven van BudgetInZicht Limburg, zoals de vrijwilligerswerking, het vormingsaanbod, de methodieken en de studiedagen. Bel 0489 824 643, mail naar info@bizlimburg.be of surf naar budgetinzicht.be.

Ook in 2023 hielp CAW Limburg het hart en het hoofd van mensen boven water te houden. Meer weten? Ontdek de cijfers en verhalen van 2023.