Tips van Romy Geeraerts van JAC Halle Vilvoorde

Ze is sinds een jaar jeugdwelzijnswerker in Hoeilaart en Overijse, een samenwerking tussen die gemeenten en JAC Halle-Vilvoorde.

Romy Geeraerts brengt via scholen, lokale besturen en jeugdraden het aanbod van JAC tot bij de jongeren.

De mentale gezondheid van jongeren ligt haar na aan het hart. Ze ziet in haar job bij JAC hoe jongeren kampen met vragen rond hun identiteit, hun plaats in deze wereld, rond eenzaamheid ook. Werk je met jongeren? Dit zijn een aantal tips van Romy.

Maak ruimte om te praten

Neem de tijd om het gesprek aan te gaan en geef hen de ruimte om te vertellen. Jongeren creëren vaak een eigen beeld van een situatie. Jij kan als vertrouwenspersoon dingen duiden en normaliseren. Toon oprechte belangstelling.

Probeer naar de jongere te luisteren zonder te oordelen en te vooroordelen.

Geef de persoon tijd om zijn verhaal te doen en probeer je eigen mening even naar
achteren te duwen. Toon oprechte interesse in de onderwerpen waarmee de jongere zich bezighoudt, geef niet meteen jouw mening maar wees nieuwsgierig naar de leefwereld van die
persoon.

Vermijd de waarom vraag

Vermijd om in je zin het woord ‘waarom’ te gebruiken. Dit woord kan oordelend overkomen. Vervang waarom met ‘wat maakt dat’. Bijvoorbeeld: ‘Ik wilde mij toen gewoon beter voelen dus ik rookte een joint!’ Wat maakt dat je ervoor koos om een joint te roken?

Probeer het bollenveld

Dit is een werkvorm om te kijken hoe het gaat en welke kleine doelen je kan stellen die kunnen helpen bij wat er op dat moment dwarszit. Dit kan je alleen doen of samen met een vertrouwenspersoon. Dit is hier uitgewerkt voor een persoon die veel stress heeft.

Bollenveld

Als je denkt aan stress, over wat gaat dat dan? Welke personen, zaken, gevoelens of gedachten komen er bij je op? Een voorbeeld kan ruzie zijn, of de naam van het schoolvak dat je moeilijk vindt. Deze thema’s  schrijf je op een groot blad papier. Schrijf de verschillende thema’s niet te dicht bij elkaar.

Teken een cirkel rond elk woord of zin. De grootte van de cirkel laat zien hoe groot of zwaar dit voor jou aanvoelt; hoeveel staat dit op de voorgrond voor jou op dit moment? Hoeveel plek neemt dit in beslag?

Is dit erg aanwezig, weegt dit erg door op je dagelijkse leven, dan maak je de cirkel groot. Staat dit een beetje op de achtergrond dan maak je je cirkel klein.

Dan neem je een tweede, andere kleur en duid je aan hoe groot je zou willen dat deze cirkel was. Als je een grote cirkel rond bijvoorbeeld ruzie hebt getrokken, wil je die misschien kleiner.

In dezelfde kleur mag je op de lege delen van het blad schrijven waar je wel tijd voor wil. Bijvoorbeeld familie, ontspanning, slaap …

Op je blad heb je nu een duidelijk beeld van wat er jou dwars zit, waar je het moeilijk mee hebt, maar ook waar je meer tijd voor wil vrijmaken.

Hoe kunnen we nu naar de gewenste grootte van jouw cirkels gaan? Hoe kunnen we jouw cirkel net dat beetje kleiner maken? Hoe kan je meer tijd vrijmaken voor dingen die je leuk/belangrijk vindt? Kan je tips bedenken voor jezelf die kunnen helpen? Schrijf ze op.

Welk thema heeft prioriteit voor jou? Probeer aan 1 cirkel tegelijk te werken. Als je op teveel dingen tegelijk inzet, is dit veel moeilijker om te veranderen.

Denk je dat deze stap klein genoeg is? Is deze stap haalbaar voor jou? Dit is persoonlijk en dus voor iedereen anders.

Denk je nog aan een tussenstap? Heb je daar hulp bij nodig? Probeer verschillende dingen uit, tot je iets vindt dat voor jou werkt.

Onthoud:

Wat op je blad staat is niet permanent. Als je deze oefening over 2 maanden opnieuw maakt, zal het er dus anders uitzien. Iets waar je je nu zorgen over maakt, ben je over 2 maanden misschien al vergeten. Licht anderen in over je doel, of probeer zelf bij te houden hoe het gaat, bijvoorbeeld in een dagboek. Lukt het een lange tijd goed? Dan kan je aan een nieuw doel beginnen.

Nog meer tips

Meer tips over praten met jongeren vind je in de brochure Praten met jongeren tips & trics van JAC Limburg en Overkop Genk