WEL●ZIJN
De tentoonstelling van wat je nooit ziet
CAW Antwerpen werkt al 10 jaar achter de schermen van het leven in en rond de stad. Mensen die het moeilijk hebben, vinden er ondersteuning. Die 1.000 getrainde medewerkers en vrijwilligers. Die 30 deuren naar veilige plaatsen, overal in de stad, die 33.000 mensen die jaarlijks aankloppen: die ziet bijna niemand.
Ze verdienen het om gezien te worden. WEL●ZIJN opent je blik: 10 kunstwerken tonen wat CAW Antwerpen is, doet en betekent.
Op zaterdag 16 november 2024 is iedereen van harte welkom om deze 10 bijzondere kunstwerken te bekijken op de exclusieve expo WEL●ZIJN. Een kunstwerk kopen? Dat kan. De opbrengst gaat naar de 10 CAW-werkingen die de kunstenaars inspireerden.
Om deze video te kunnen bekijken, moet je cookies aanvaarden.
10 kunstenaars openen je blik in WEL●ZIJN
Lien Buysens
Lien Buysens tekent en schildert, vanuit vormen en voorwerpen die ze in het dagelijkse leven verzamelt. Ze haalt die uit elkaar en zet die anders weer in elkaar, telkens opnieuw. De grens tussen het idee en het definitieve kunstwerk vertroebelt. Niets hoeft te zijn wat het lijkt. Eender welk voorwerp kan zich transformeren tot iets abstracts, waarin bepaalde vormen terugkomen en zo toch rust en vertrouwen geven.
“CAW Antwerpen wil een rustige, veilige plek bieden in een wereld waarin het voor sommige mensen veel te snel gaat. Hier kan je even op adem komen, verstilling vinden, eindelijk een luisterend oor vinden. Daarom zullen mijn drie schilderijen op houten paneeltjes verwijzen naar die troostende geborgenheid.”
Elise Debrock
Elise Debrock brengt in schilderijen en keramische sculpturen haar alledaagse leven in beeld: landschappen, geliefden en passanten. Maar evenzeer ensceneert ze taferelen binnen de muren van haar atelier. Schoonheid en ontroering, dat zoekt ze in alles wat ze doet. En een vluchtroute voor de toeschouwer, weg van de dagdagelijkse beslommeringen, balancerend tussen speelsheid en sérieux.
“Als kunstenaar laat ik me vaak inspireren door thema’s als eenzaamheid en isolatie. Mijn werken voor deze expo maken deze kwetsbaarheid zichtbaar. Zonder pessimistisch te zijn, de beelden mogen hoopvolle rustpunten zijn. Je kan sociale isolatie overwinnen, als je ondersteuning krijgt die verder gaat dan een bed en een bord eten. Dat is wat CAW Antwerpen doet en wat ik wil tonen. Heel klein of groots, dat zoek ik nog uit.”
deWaaier
deWaaier is net nieuw in het Antwerpse artistieke landschap. Deze artiesten richten zich op artistieke dialogen en sociale interacties. Ze brengen zo niet-vanzelfsprekende ontmoetingen tot stand, tussen het artistieke en het sociaal-maatschappelijke veld. deWaaier wil via ongedwongen gekheid ruimte maken voor waardevolle ontmoeting en confrontatie, met de focus op verbinding.
“We maken DROOMBEELD. Een creatieve visualisatie van de droombeelden die mensen over zichzelf of elkaar hebben. Zo portretteren we de werking OTiS, meer specifiek de buddywerking voor mensen na detentie.”
Priscilla Gils
Voordat het penseel en olieverf Priscilla Gils’ basis werden, had de camera haar voorkeur als instrument. Niet enkel schilderijen, maar ook maquettes, foto’s en film maken daarom deel uit van haar artistieke arsenaal. Separatie en verbrokkeling zijn sleutelbegrippen in haar fotografische kijk op de wereld. Gils exposeerde deze zomer in Galerie Bernaerts en in 2021 zelfs met een solotentoonstelling in de Citibeeparking in Borgerhout.
“Mijn werk gaat vaak over eenzaamheid en de zoektocht naar verbinding. Afstand én nabijheid helpen me om beter te begrijpen wat zich openbaart.”
Max Greyson
Max Greyson is dichter, performer en theatermaker uit hartje Antwerpen. Zijn poëzie speelt zich af in een stad waar de waanzin van het alledaagse en het bijzondere elkaar verhevigen. Ook in klank en ritme van de woorden. En waar de liefde, telkens wanneer ze het gevaar loopt om gegrepen of begrepen te worden, van gedaante verandert.
“Zowel artistiek als sociaal prikkelde dit project mij. Ik woon in de Antwerpse Seefhoek en kom hier soms mensen tegen die geholpen worden door het CAW.”
Viva Sage
The dandy artist, zo noemt Viva Sage Thabethe zich. Met wortels in Zuid-Afrika, en, dat voel je doorheen het werk van deze expressieve fotograaf, tekenaar en textielontwerper. Duwend tegen de grenzen van de vorm.
“Mijn kunst is ruw, ongepolijst. Net als ik. Hier ben ik, zo ben ik. Ik streef niet naar perfectie, maar omarm de schoonheid van imperfectie. En als je niet perfect bent, wat ben je dan wel? Ik ga mee op ontdekking. “
Delphine Somers
Delphine Somers schilder, videomaker en sinds kort ook kostuumontwerper. Ze neemt je mee in een carnavalesk universum tussen het oude en het hedendaagse. Beïnvloed door de middeleeuwse schilderkunst vertelt Somers verhalen met complexe personages, in al hun meervoudigheid. Volgens haar is elk wezen in de wereld immers een assemblage van verschillende karakters die zich doorheen het leven manifesteren. Mensen kunnen zowel dwaas als goddelijk zijn.
“Drie jaar geleden begon ik een serie schilderijen die gebaseerd zijn op het 16e-eeuwse Augsburgs Manuscript. Dat zijn beschrijvingen van mirakels die in de eeuwen ervoor ‘het laatste oordeel’ aankondigden. Die traditie wil ik verderzetten met ‘Book of Miracles’ en ik voeg er mirakels aan toe. Die ook een commentaar zijn op vandaag, door iets te onthullen over de verre toekomst. Mijn nieuwe ‘wonderbaarlijke gebeurtenissen’ in deze reeks zullen gebaseerd zijn op gesprekken met medewerkers en cliënten.”
Enpleinpublic
Enpleinpublic is de artiestennaam van Frederik Lizen. Hij studeerde illustratie en schilderkunst en is sinds 2003 bezig met graffiti. Daarnaast werkt hij bij veilinghuis Bernaerts en komt hij dagelijks in contact met zowel oude als nieuwe kunst.
“Ik werkte verder op een schilderij dat ik in de Pelikaanstraat maakte. Een werfschutting daar noem ik al enkele jaren mijn publiek atelier. Ik schilderde er een mansgroot portret van Alfred, een dakloze man die zich aan de overkant van de straat had geïnstalleerd en die dus getuige was van mijn werkwijze. Ik verhuisde het werk naar mijn privé-atelier waar ik nu met collagetechniek een feestmaal aan zijn voeten tover. Het werk toont met welke toewijding CAW zich inzet voor de mensen die het het meeste nodig hebben.”
Ewoud Viane
Ewoud Viane creëert beeldende kunst met textiel, houten panelen, epoxyhars en zachte pastels. Binnen zijn praktijk en visie verkent hij het principe van deconstructie. Sinds 2022 laat hij zich voor de reeks ‘Botanical Paintings’ inspireren door oude botanische illustraties van vaak ondergewaardeerde meesters. Hun materiaal transformeert Viane naar enigmatische stillevens, die mensen uitnodigen om dieper in de wereld van natuurlijke schoonheid en wetenschap te duiken.
“CAW geeft ademruimte. Daarom heb ik een groot werk gemaakt waarin je twee longen ziet. Het idee dat er een vangnet is voor mensen die nergens terechtkunnen, raakt mij. Dat kan iedereen overkomen, het leven is chaos en kan in alle richtingen kantelen.”
Penelope Deltour
Penelope Deltours werk bevindt zich op de grens waar abstractie en figuratie elkaar raken, tussen weten en niet weten. Haar dromerige beelden zijn vaak gedistilleerd uit de natuur. Ze vormen het vertrekpunt om de kijker te verbinden met de realiteit, zonder die op te dringen. Het beeld van een landschap en horizon wordt opengetrokken en ontdaan van tijds – en plaatsbesef. Er is plaats om de tijd te vertragen, voor verstilling.
“De onvoorwaardelijke ondersteuning van CAW wil ik verbeelden door te vertrekken vanuit mijn eigen veilige ruimte: het landschap dat mij troost en perspectief biedt, een veilige ruimte middenin de chaos, waar kwetsbaarheid wordt omarmd. ‘Echoes of care (embracing vulnerability)’ weerspiegelt hoop en transformatie, die de missie van CAW belichamen.
Met een compositie van beelden toon ik de schoonheid van elk individueel parcours. Het kleinste centrale paneel benadrukt de rol van het CAW als een kern van zorg en ondersteuning. Wat CAW doet, geeft echo’s: schijnbaar kleine gebaren creëren golven van verandering, onmiddellijk en later.”
www.penelopedeltour.com | @penelopedeltour
3 kunstkenners als curator van WEL●ZIJN
Shamisa Debroey
Shamisa Debroey studeerde in 2011 af aan Sint Lukas Brussels, waar ze een master in strips behaalde en als beste van haar klas eindigde. Haar eerste graphic novel ‘Verdwaald’ combineerde autobiografische elementen met haar levendige verbeelding. Vandaag werkt ze als illustrator en striptekenaar voor bedrijven, kranten en magazines. Daarnaast is ze programmator bij De Singel in Antwerpen. Ze geeft bovendien lezingen over diversiteit in strips en inclusieve, artistieke projecten. Debroey maakt ook zelf een werk voor de expo, rond moederschap als het moeilijk met je gaat.
Om deze video te kunnen bekijken, moet je cookies aanvaarden.
Peter Bernaerts
Peter Bernaerts is kunstexpert en veilingmeester bij Veilinghuis Bernaerts. Hij vertelt zelf waarom hij zich engageert voor WEL●ZIJN.
Om deze video te kunnen bekijken, moet je cookies aanvaarden.
Sofie Van de Velde
Sofie Van de Velde is galeriehoudster en kunsthandelaar. Ze studeerde weliswaar voor maatschappelijk assistent en heeft lang in de sociale sector gewerkt, voor ze in de zaak van haar vader stapte. “Jongeren in een problematische opvoedingssituatie waren mijn specialiteit”, zegt ze daarover in Humo in 2021. “Een groot deel van mijn leven ben ik omringd geweest door mensen die niet op de eerste rij hadden gestaan toen het geluk werd uitgedeeld. Ik geloof nog steeds dat de kans op verandering groter is door aan de slag te gaan met wat goed gaat, dan door wat slecht loopt te willen ombuigen.” Met die positieve ingesteldheid wil ze iets kunnen betekenen voor mensen, ook voor jonge kunstenaars. Daarom vult ze bijvoorbeeld The Wunderwall in haar galerie, om zo kansen te geven aan jonge, opkomende kunstenaars.
Om deze video te kunnen bekijken, moet je cookies aanvaarden.
Vragen over deze expo?